29 June 2016

Sparklers and Firecrackers

Sparklers, original photo from here.

1. There is exactly a week before Hari Raya Aidilfitri, as of the time of this post was published.

2. My last article was published on 8th June, almost a few days before I temporarily closed my blog in order to take a rest for celebrating Ramadan.

3. Now I have returned to writing, although I am still having problems in thinking of a good topic to write.

4. Every night during Ramadan and Syawal, in my area and several parts in Malaysia, there will be some children playing with sparklers or snaps (known here as Pop-Pop) and also loud noises, sometimes horribly annoying, from people playing with firecrackers.

5. There are also fireworks such as single-shot mortars and 25-shot salute, which makes the biggest noise and beautiful aerial displays, albeit slightly smaller than the one I saw during Merdeka celebration on 31st of August.

6. During these times, I have seen some news reports of people getting injured by firecracker use; Some lose their fingers, others get serious burns from it.

7. Apparently, this keeps on happening, despite the firecracker ban enforced here.

8. So what was the safest possible form of fireworks to play?

9. I can only say two: sparklers and Roman Candles.

10. But don't forget this: "LIGHT FUSE AND GET AWAY."


VERSI BAHASA MELAYU: BUNGA API DAN MERCUN

1. Ada tepat seminggu lagi sebelum Hari Raya Aidilfitri, berdasarkan masa penulisan ini disiarkan.

2. Penulisan terakhir saya disiarkan pada 8 Jun, hampir beberapa hari sebelum saya menutup sementara laman blog saya untuk berehat untuk menyambut bulan Ramadan.

3. Sekarang, saya sudah kembali untuk menulis, walaupun saya masih ada masalah dalam memikirkan topik yang sesuai untuk saya menulis.

4. Setiap malam semasa bulan Ramadan dan Syawal, di tempat saya dan beberapa tempat di Malaysia, terdapat kanak-kanak bermain bunga api (sparklers) atau Pop-Pop, dan juga bunyi bising, kadang-kadang teramat menjengkelkan, dari mereka yang bermain mercun.

5. Terdapat juga bunga api yang digelar 'single-shot mortar' dan '25-shot salute', yang menghasilkan bunyi yang paling kuat dan juga pertunjukan udara yang cantik, tetapi kecil sedikit dari apa yang saya lihat semasa sambutan Hari Merdeka pada 31 Ogos.

6. Pada masa-masa begini, saya juga melihat dalam berita tentang beberapa orang yang cedera semasa bermain bunga api; Ada yang terputus jari, dan ada yang melecur dengan teruk.

7. Nampaknya, perkara ini tetap terjadi, walaupun dengan larangan terhadap mercun yang dikuatkuasakan di sini.

8. Jadi apakah jenis-jenis bunga api yang paling selamat untuk dimainkan?

9. Saya boleh katakan ada dua: 'sparkler' dan 'Roman Candle'.

10. Tetapi jangan lupa ini: "LIGHT FUSE AND GET AWAY."


RemainUnknown522 Out.